Rewolucja we współpracy przy modelowaniu BIM

Collaboration dla Revit zmienia sposób pracy zespołu Martinez + Johnson

Pojawienie się Collaboration dla Revit było jak spełnienie marzeń. Od pierwszej chwili wiedzieliśmy, że to rozwiązanie diametralnie zmieni nasz sposób pracy projektowej.

– Kal Houhou
Dyrektor ds. Technologii Martinez + Johnson Architecture

O firmie

Martinez + Johnson Architecture to firma architektoniczna specjalizująca się w renowacji i adaptacji historycznych budynków i obiektów kulturalnych, działająca w Nowym Jorku i Waszyngtonie. Podstawowym narzędziem projektowania w firmie jest Autodesk® Revit®. Firma Martinez + Johnson Architecture często współpracuje przy projektach z innymi biurami projektowymi, które również korzystają z oprogramowania do projektowania Revit.

Jednym z obecnie realizowanych przez firmę projektów jest modernizacja Biblioteki im. Martina Luthera Kinga Jr. w Waszyngtonie. Obiekt o powierzchni ponad 37 tys. m2 jest wiodącą placówką miejskiego systemu bibliotek publicznych. Budowla ze stali i szkła, zaprojektowana przez słynnego modernistycznego architekta Ludwiga Mies van der Rohe, jest rzadkim w Waszyngtonie przykładem architektury współczesnej i została wpisana na listę zabytków w 2007 r. Partnerem firmy Martinez + Johnson w tym projekcie jest holenderska firma Mecanoo Architecten, również korzystająca z oprogramowania Revit.

Zdjęcie dzięki uprzejmości firmy Martinez + Johnson Architecture

Wyzwania

Projekty łączone, takie jak remont biblioteki, nie są dla Martinez + Johnson niczym nowym. – Rozproszony zespół projektantów, a także pracownicy zdalni potrzebowali całodobowego dostępu do modeli projektowych Revit – mówi Kal Houhou, dyrektor ds. technologii w Martinez + Johnson. “Mamy duże doświadczenie z optymalizacją WAN, przyśpieszaniem i innymi procesami wirtualizacji zapewniającymi współdzielony dostęp do modeli Revit. Ale procesy te mogą wymagać zastosowania dodatkowego oprogramowania, kosztownego sprzętu i znacznego zaangażowania działu IT w proces wdrożenia i bieżącego zarządzania.

Ponadto komunikacja projektowa oparta na tych rozwiązaniach odbywa się poza głównym środowiskiem projektowym – na przykład za pomocą Skype’a, maili lub komunikatorów – co powoduje zakłócanie pracy projektantów. Co więcej, gdy partnerzy projektu mają dostęp do wewnętrznych sieci i serwerów, takie sposoby udostępniania modeli Revit mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa. Nawet w przypadku projektów wewnętrznych cała firma musi ponosić koszty związane z współdzieleniem dostępu, chociaż nie wszystkie projekty wymagają tego rodzaju współpracy między firmami lub oddziałami.

Rozwiązanie

W połowie 2014 r. firma zaczęła rozważać strategie współpracy w chmurze dla projektu Biblioteki im. Luthera Kinga, a zwłaszcza sposoby zapewnienia wspólnego dostępu do modeli Revit bez ponoszenia dużych kosztów i obciążania osób odpowiedzialnych za IT. W tym samym czasie Autodesk ogłosił nową usługę współpracy w chmurze dla Revit – platformę do współdzielenia projektów. Firma Martinez + Johnson była jednym z pierwszych jej użytkowników.

– Pojawienie się Collaboration dla Revit było jak spełnienie marzeń. Od pierwszej chwili wiedzieliśmy, że to rozwiązanie diametralnie zmieni nasz sposób pracy projektowej.

Zdjęcie dzięki uprzejmości firmy Martinez + Johnson Architecture

Prosty, elastyczny, przyjazny dla użytkownika

Jako usługa w chmurze, Collaboration dla Revit nie wymaga ponoszenia kosztów instalacji, utrzymania infrastruktury IT, ani konfiguracji. Jest ona oparta na platformie współpracy projektowej A360 firmy Autodesk, co ułatwia udostępnianie i przeglądanie danych przez zespoły projektowe. – Konfiguracja była bardzo prosta: wystarczy pobrać i zainstalować wtyczkę Revit – mówi Houhou. – Przeszkolenie kilkunastu projektantów z uzyskiwania dostępu do informacji o projekcie Revit oraz współpracy i komunikacji w środowisku Revit zajęło tylko 30 minut.

Przy projekcie Biblioteki im. Luthera Kinga firmy Martinez + Johnson i Mecanoo zatrudniają obecnie 12 projektantów korzystających z Collaboration for Revit, a kolejne osoby dochodzą wraz z postępem prac. – Nieważne, czy projektant mieszka w Waszyngtonie, w innym stanie czy w hotelu na lotnisku – może uzyskać dostęp do modelu projektu w Revit, jakbyśmy wszyscy znajdowali się w jednym biurze – mówi Houhou. – Po prawie roku korzystania z usługi nasi projektanci najczęściej określają ją słowami “elastyczna” i “przyjazna dla użytkownika”.

Zdjęcie dzięki uprzejmości firmy Martinez + Johnson Architecture

Komunikacja skrojona na miarę

Funkcja Komunikatora w Collaboration dla Revit umożliwia prowadzenie czatu z innymi członkami projektu w czasie rzeczywistym, a także informację o tym, kto pracuje nad którym modelem w danym momencie, i o zmianach w nim wprowadzanych. Podczas pracy w programie Revit architekt może czatować z innymi członkami zespołu i dołączać pliki, obrazy lub zrzuty ekranowe z programu Revit. – Komunikator ułatwia naszym projektantom kontakt i współpracę bez opuszczania środowiska projektowego – mówi Houhou. – Nie muszą otwierać maili ani odbierać telefonu. Mogą skoncentrować się na projektowaniu bez konieczności opuszczania środowiska projektowego. Ponadto integracja z A360 umożliwia uczestnikom projektu przeglądanie modeli nawet na urządzeniach mobilnych, bez konieczności korzystania z oprogramowania Revit.

Rezultat

Firma Martinez + Johnson już rozszerzyła zakres wykorzystania Collaboration dla Revit. W maju 2015 r. firma wygrała realizację nowego projektu, we współpracy z firmą architektoniczną z Pensylwanii – remont filharmonii w  Cincinnati w stanie Ohio. Pierwsze zgłoszenie miało być dostarczone zaledwie po dwóch miesiącach. Obie firmy współpracują ze sobą, korzystając ze scentralizowanego modelu projektowego w Revit. – Stworzenie środowiska współpracy dla tego projektu zajęłoby w przeszłości kilka miesięcy i prawdopodobnie wymagałoby zakupu dodatkowego sprzętu – mówi Houhou. Oprócz wydatków, czas konfiguracji zagroziłby realizacji projektu zgodnie z harmonogramem. Dzięki Collaboration dla Revit firmy mogły rozpocząć współpracę w ciągu kilku dni.

– Collaboration dla Revit to świetne rozwiązanie dla projektów partnerskich, współpracy między biurami projektowymi i pracowników zdalnych – mówi Houhou. Korzystanie z chmury do współpracy przy naszych projektach Revit nie jest już tylko marzeniem, a faktycznym sposobem pracy.

Korzystanie z chmury do współpracy przy naszych projektach Revit nie jest już tylko marzeniem, a faktycznym sposobem pracy.

– Kal Houhou
Dyrektor ds. Technologii Martinez + Johnson Architecture

Link do oryginału artykułu w PDF.

FIRMA
Martinez + Johnson Architecture

LOKALIZACJA
New York i Waszyngton, USA

OPROGRAMOWANIE
Autodesk®  A360 Collaboration dla Revit® Autodesk® Revit